Pretul petrolului, desi a crescut putin la sfarsitul saptamanii trecute ramane scazut, putin peste 40 de dolari pe baril, fata de 115 d.p.b. in 2014. Intalnirea de la Doha, pe 17 aprilie, a producatorilor principali, incluzand membrii OPEC si Rusia, care avea ca scop, inghetarea- daca nu reducerea productiei de petrol la nivel mondial- a esuat.
Asa cum am mai spus si in prima parte dedicata petrolului, aceasta este probabil resursa naturala cea mai importanta si pretul sau nu este stabilit doar de balanta intre cerere si oferta. “Mana invizibila” descrisa de Adam Smith nu este singura la tras sforile in acest sens. Deci, cine castiga si cine pierde, sau mai bine spus cine pierde cel mai mult, daca pretul petrolului ramane scazut?
Ca de obicei raspunsul nu este simplu, exista o multime de teorii cu privire la acest subiect, si marii jucatori pot avea mai mult de un motiv pentru a tine pretul scazut. Atunci cand vorbim de jucatori importanti pe piata petrolului, Arabia Saudita este cu siguranta in capul listei.
Desi momentan Rusia a intrecut-o in ceea ce priveste cantitatea produsa zilnic, si Venezuela are se pare zacaminte demonstrate mai mari, Arabia Saudita este in top in ceea ce priveste usurinta cu care petrolul se extrage si calitatea acestuia. Asta inseamna ca pretul de productie in regat este scazut si, o data extras, petrolul arab este preferat de importatori.
Dupa esuarea intalnirii de la Doha, Arabia Saudita a amenintat ca va creste productia de petrol, ceea ce ar impinge pretul petrolului si mai jos. Pretul mic al petrolului afecteaza si pe sauditi ca si pe aliatii mai mici ai acestora din Peninsula Arabica, insa exista si state care au mai mult de pierdut. Printre acestea Rusia si Iran.
Arabia Saudita doreste rasturnarea lui Bashar al-Assad in Siria, ceea ce o aseaza de partea opusa a baricadelor, fata de cele doua state sus mentionate ,care sunt aliati de incredere ai dictatorului sirian. In plus, relatia cu Rusia nu a fost niciodata grozava, Arabia Saudita fiind un prieten vechi al Statelor Unite.
Cat priveste relatia cu Iranul, monarhia din peninsula si-a mai folosit o data muschii umflati de rezervele uriase de petrol pentru a scadea pretul, in detrimentul Iranului, ceea ce a condus atunci la inlaturarea de la putere a lui Mohammad Reza Pahlavi .
Nu exista indoiala, in privinta efectului negativ pe care pretul mic al petrolului il are asupra economiei ruse, al carei buget depinde de exportul de petrol si gaze naturale. De altfel, saptamana trecuta, noul boss al FIFA Gianni Infantino a facut o vizita lui Putin, pentru a se asigura ca rusii isi pot permite sa organizeze Campionatul Mondial din 2018.
Ca americanii nu plang de mila rusilor, ba foarte posibil incurajeaza Arabia Saudita in privinta acestei poltici agresive, este limpede. Scaderea drastica a pretului petrolului, de altfel, este o metoda testata de destabilizare a economiei ruse, pretul mic al petrolului fiind unul dintre motivele pentru care economia URSS s-a dezintegrat, in ultima parte a anilor optzeci.
Acelasi pret redus al petrolului, insa, dauneaza si industriei de extragere a petrolului prin metoda fisurarii hidraulice, atat de la moda in USA in ultimii ani si care a contribuit semnificativ la scaderea dependentei americane de petrolul arab. Cu preturile actuale insa, aceasta metoda devine necompetitiva, inca un punct pe tabela in dreptul sauditilor.
De altfel, cand este vorba de competitivitate, nimeni nu poate concura cu sauditii, unii experti estimand ca producatorii din Peninsula Arabica pot sustine preturi in jur de 20 de dolari pe baril, pentru o perioada lunga ceea ce ar fi, insa, dezastruos pentru multi competitori.
Un alt inamic care, probabil, este pe lista neagra a sauditilor il reprezinta dezvoltarea de metode alternative de energie. Iubitorii combustibililor fosili si scepticii, in privinta incalzirii globale, sunt gata sa arate pretul mic al petrolului, ca motiv pentru care dezvoltarea alternativelor nu este necesara.
Da, este adevarat ca, in ceea ce priveste productia de energie electrica, derivatii din petrol reprezinta mai putin de 5% din productia mondiala.Insa, in ultimii ani, masinile electrice au devenit tot mai populare, o multime de companii straduindu-se sa nu ramana in urma si sa dezvolte modele mai competitive. Unde mai pui, ca a aparut si alternativa verde la F-1 Formula E.
Ultima grija a Arabiei Saudite este incalzirea globala, asa cum demonstreaza atitudinea lor la toate intalnirile internationale pe aceasta tema. Pentru o tara cu reserve petroliere atat de vaste este absolut necesar ca dependenta umanitatii de petrol sa continue pe termen cat mai lung.